. belAjAr dAn terus belAjAr .


 hang0ut : sungAI PaHaNg



Hari ini genap 6 hari aku duk uma aki. Maybe , hari ni gak pakcik D anta aku balik rumah. Aku kalau b0leh nak duk sampai hari sabtu tapi akk aku lak na blik awal sebab nak uruskan pasal u die tuh. Semalam akk aku chek result n die dpt dipl0ma at uitm jengka.

Banyak yang aku belajar masa aku duk kg ni. Antaranya belajar wat lada s0l0k. Selalu nya beli kat pasar malam je , n sekarang aku mampu untuk wat sendiri. Sedap n pedas cikit. Lebihan klpe tu , kite0rang wat bentuk bulat , n taburkan sedikit tepung n g0reng. Lepas   ni aku nak wat kat umah pulak. Mesti mak terkejut. Mesti ayah suka. W0w tak sabar nak try kat umah.

Selain tu , aku belajar wat mengelim karipap (yang tepi karipap tu). Mula2 buat, bapak buruk nye. Tak menjadi k0t. Aku try wat lagi. Tak reti jugak. Makcu ajar lagi. Aku wat lagi n lama kelamaan , aku b0leh gak wat walau tak secantik yang makcu buat. Malam es0k nye , kau try wat lagi. Alhamdulillah , menjadi lebih cantik dari hari sebelumnya. Tarik n t0lak tepi. Tarik lagi n t0lak tepi n begitu larh seterusnya.

Aku jugak belajar cam ne nak wat kuih takung punya tapak. Yang bentuk petak tuh. Mula2 buat , aku berlagak reti sebab cam senang je. Buat2 , ampeh , tak jadi. Aku wat lagi , tak jadi jugak. Pastuh makcu ajar. Aku try wat , tak jadi n wat lagi sekali baru jadi. N aku wat sampai habis walaup0n kdg2 pening cikit mase na wat tuh.

And the last yang aku belajar, aku belajar wat kek c0kelat lagi sekali. Aku wat ape yang terkandung lam kertas resepi tuh. aku wat ngan sabar. Ta m0u 0ver c0nfident sangat. Takut tak jadi. Lepas ciap campur semua bahan , mase tuk kukus lak. Kukus selama 45 minit. N detik 45 minit tu aku menanti ngan penuh sabar. Betul lah kata 0rang , penantian itu satu penyeksaan. Tapi aku tahu , mase tetap akan berlalu , n saat itu tiba jugak. Aku angkat penutup kukus tu. 0k , kek cantik je , tak meletup cam aku wat. Aku tunggu kek tu sejuk baru telungkup. Alhamdulillah , mase telungkup , tak de masalah. Aku malas nak hias kek tu. Malas nak simpan barang2 hias tu nanti. Aku p0t0ng kek tu. W0w  berspan k0t. Tak padat cam aku wat. 0k . pas ni aku nak try wat kat umah pulak , wait n see je lah k, 

0 comments: